اگر به دنبال تبلیغ سایت خود بودهاید، حتما بارها و بارها به شما استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز را پیشنهاد دادهاند. خب باید 1 بار دیگر هم به این پیشنهادات اضافه کنید، چون پیشنهاد ما هم هست! خیلی خلاصه بگویم که هدفمندترین و به صرفهترین روش تبلیغاتی همین تبلیغات در گوگل ادوردز است. اما مثل همه روشهای دیگر تبلیغ، هیچ چیز رایگانی نداریم! در اینجا هم شما باید هزینه کنید، و وقتی پای هزینه و پول وسط میآید، طبیعی است که همه ما احتیاط کنیم. چون پول چیزی نیست که آسان بدست بیاید، هرچند خرج کردن آن آسان است.
اما در حالت کلی، شاید خرج کردن پول خیلی هم مسئله بغرنجی نباشد، چون در هر صورت چیزی نصیب ما میشود. مسئله مهم این است که نباید پول را اشتباه خرج کرد. بخصوص در برابر سیستم گوگل ادوردز که با کسی شوخی ندارد. اشتباه کنید، پول شما هیچگاه برنمیگردد! بنابر این لازم است حتما قبل از شروع این روش تبلیغاتی، آگاهی کاملی از سیستم و نحوه عملکرد آن داشته باشید.
اما قبل از آنکه سیستم ادوردز را بشناسید، لازم است مقدماتی را فراهم کنید تا حداقل خیالتان از جانب خودتان راحت باشد. باید گام اول را محکم بردارید و خشتهای اول را راست و درست بچینید تا در ادامه بتوانید به بهترین شکل از سرمایهگذاری خود بهرهبرداری کنید و البته به ثریا برسید!
مثالی که معمولا در مشاوراتم به کسب و کارها در مورد آمادهسازی قبل از سایت میزنم این است که: شما قرار است ویترین فروشگاه خود را به بهترین شکل بچینید تا حداقل از جلب اولیه نظر کابر مطمئن شوید. البته، مسئله فقط جلب نظر کاربر نیست. کیفیت کار شما برای گوگل هم اهمیت بسیار زیادی دارد و هرچقدر کیفیت سایت و تبلیغ شما بیشتر باشد، هزینههای شما کاهش مییابد. در این حالت به بک معادله 3 جانبه برد-برد-برد میرسیم! زیرا هم گوگل راضی است، هم مشتریان شما و هم خود شما!
به یاد داشته باشید که هدف نهایی ما از تبلیغات گوگل، افزایش ورودی نیست، بلکه میزان تبدیل ورودی به مشتری است که معمولا آن را با نرخ تبدیل اندازه میگیریم. بنابر این، لازم است سایت خود را به گونهای آماده کنیم که بتواند نظر و اعتماد ورودیها را جلب کند.
در این مقاله قصد داریم شما را با 5 نکته اساسی که قبل از شروع تبلیغات در گوگل ادوردز بایستی رعایت کنید، آشنا کنیم تا با اطمینان خاطر و قدرت هرچه تمامتر کمپین تبلیغاتی خود را شروع کنید.
پیش از شروع تبلیغات در گوگل ادرودز، دامنه سایت خود را هرچیزی قرار دهید غیر از ir.
یکی از اولین کارهایی که قبل از شروع تبلیغات بایستی انجام دهیم این است که سایت خود را برای فروش آماده کنیم. اولین مسالهای که باید به آن توجه کنید، این است که گوگل به شما اجازه نمیدهد بر روی دامنه .ir تبلیغ خود راهاندازی کنید. چرا که استفاده از سرویس گوگل ادوردز در ایران تحریم شده است. بنابراین لازم است یک دامنه دیگر (همچون com. یا net.) غیر از ir. برای سایت خود داشته باشید تا بتوانید در گوگل تبلیغ کنید.
البته لازم نیست نگران باشید، زیرا به راحتی میتوانید یک دامنه دیگر برای خود ثبت و دامنه ir. سایت خود را بر روی آن پارک کنید. این کار چندان سخت نیست و وقت زیادی هم از شما نمیگیرد. (و مطمئناً به زحمتش میارزد). البته این نکته سئویی را به یاد داشته باشید که حتما دامنه جدید خود را No index کنید تا گوگل به عنوان کپیبرداری از وبسایت دیگر، سایت شما را جریمه نکند!
مزایا و خدمات کسب و کار خود را در سایت معرفی کنید
یکی از مسائلی که تاثیر مستقیمی در افزایش نرخ تبدیل ورودی به مشتری شما دارد، این است که ورودیهای سایت بتوانند به شما اعتماد کنند و اینکه بتوانید نظرشان را جلب نمایید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.
دقت داشته باشید که تبلیغات گوگل بهترین ابزار برای جذب هدفمند مشتریان شما است، اما اینکه چه تعداد از این ورودیها قرار است از شما چیزی بخرند، کاملا بستگی به سایت شما، محتوایی که ارائه میدهید و مهمتر از همه اینها، دلیلی است که به کاربر میدهید تا از شما خرید کند.
این مسئله بارها برای خیلی از مشتریان ما که درخواست تبلیغات گوگل میدهند پیش آمده است که پس از بررسی سایتشان میبینیم که نتوانستهاند با معرفی مناسب مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد خود مخاطب را مجاب کنند تا از آنها خرید کند. بارها پیش آمده که از متقاضیان تبلیغات گوگل پرسیدهام چرا باید فلان محصول را از شما خریداری کنم؟ معمولا دلایل مختلفی را مطرح میکنند، مثل بهترین قیمت بازار، تضمین بازگشت وجه، ارسال رایگان و...
اما وقتی سایت آنها را زیر و رو میکنم، هیچ نشانی از این مزیتها نمیبینم! درصورتیکه شما باید مزایای کسب و کار خود را به همه اعلام کنید، برتری شما، ارزشی که برای کاربر ایجاد میکنید و امتیازات و خدماتی که به او میدهید نقش بسیار زیادی در افزایش شانس فروش شما خواهد داشت.
به عنوان مثال، یکی از فروشگاههای موبایل که ادوردز خودشان را به ما سپرده بودند، مزایای خود را مانند ارسال رایگان و... را در انتهای سایت قید کرده بودند، با صحبتی که با آنها داشتیم پیشنهاد دادیم که اعلام این مزایا را بالاتر و زیر محصولات قرار بدهند تا کاربران سایت سریعتر و راحتتر بتوانند این مزایا را مشاهده کنند. همین تغییر کوچک باعث رشد 15 درصدی در فروش آنها شد.
در سایت خود فراخوان عمل ایجاد کنید
فراخوان عمل در تعریفی ساده یعنی اینکه چیزی از مخاطبان خود بخواهید. یعنی به آنها بگویید که دوست دارید چه کاری انجام دهند. به عنوان مثال، گذاشتن یک شماره تماس خالی در سایت کافی نیست و اضافه کردن این جمله در کنار شماره تماس که: «با ما تماس بگیرید»؛ میتواند موجب افزایش تماسهای شما شود.
البته لحن بیان میتواند متفاوت هم باشد، ممکن است بگویید برای مشاوره تماس بگیرید، یا حتی اگر مشاوره شما رایگان هم هست، استفاده از کلمه «رایگان» هم به شدت توصیه میشود.
راههای ارتباطی با خودتان را در معرض دید کاربر قرار دهید
قبل از پرداخت به این مسئله، اجازه دهید مثالی بزنم؛ یکی از مشتریان گرامی به ما تبلیغات کلیکی گوگل سفارش داد. هدف این مشتری این بود که کاربران پس از دیدن تبلیغ وارد سایت بشوند و با او تماس بگیرند و او بصورت تلفنی ورودیها را تبدیل به مشتری کند.
اما ایراد کار در این بود که شماره تماسش در سایت بخوبی معرفی نشده بود. به او گفتم که اگر هدفش این است که ورودیهای سایت با او تماس بگیرند، باید حتما شماره تماس خود را به بهترین شکل در سایت معرفی کند. به او گفتم حتی داشتن یک صفحه جداگانه به عنوان تماس با ما یا گذاشتن شماره تماس با فونت کوچک در انتهای سایت هم کافی نیست و ممکن است کاربران این قسمتها را نبینند.
در این صورت چه اتفاقی میافتد؟ کاربران هیچ راه ارتباطی مناسبی با شما پیدا نمیکنند و ناامیدانه از سایت شما خارج میشوند. و این مسئله شما را هم ناامید خواهد کرد، زیرا بابت آن ورودی هزینه کردهاید اما هیچ خبری از تماس نیست.
بنابر این؛ لازم است راههای ارتباطی با خود را تا جای ممکن در اختیار کاربران سایت قرار دهید. اگر کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام دارید حتما آن را معرفی کنید. اگر پشتیبانی آنلاین دارید، از نرمافزارهای گفتگوی آنلاین استفاده کنید و اگر هدفتان این است که ورودیهای سایت فرم درخواست مشاوره شما در سایت را پر کنند، این فرم را به سادگی در اختیار آنها قرار دهید.
نحوه هدفگیری محصولات و خدمات در سایت را مشخص کنید
برنامهریزی جهت هدفگیری محصولات و خدمات شما در سایت قبل از شروع تبلیغات در گوگل ادوردز اهمیت بسیار زیادی دارد. فرض کنیم که شما یک فروشگاه لوازم خانگی دارید و محصولات زیادی از قبیل یخچال، هود، فر و... را به فروش میرسانید.
خب، کاربری که کلمه کلیدی «خرید اینترنتی هود» را جستجو میکند، پس از مشاهده تبلیغ شما و کلیک بر روی آن، قرار است وارد کدام صفحه از سایت شود؟ بهترین حالت این است که این کاربر بطور مستقیم وارد صفحه محصولات هود شما شود و کاربری که «خرید یخچال» را سرچ میکند، به صفحه محصولات یخچال شما وارد شود.
البته شما انتخابهای دیگری نیز دارید، مثلا اینکه همه کاربران را بدون درنظر گرفتن چیزی که جستجو میکنند، بفرستید به صفحه اصلی، که البته این کار زیاد توصیه نمیشود.
در واقع، شما باید تکلیف دستهبندی محصولات یا خدمات خود در سایت را مشخص نمایید. دستهبندی محصولات باید مشخص شود و باید برنامهریزی کنید که قرار است چگونه صفحات محصولات یا خدمات خود را هدفگیری نمایید. آیا اگر شما شرکت خدماتی دارید، در سایت خود برای هر کدام از خدمات خود مانند نگهداری از سالمندان یا نظافت منزل صفحات جداگانهای دارید و قرار است هرکدام را جداگانه مورد هدفگیری قرار دهید یا خیر. این مسئله باید قبل از راهاندازی کمپین بررسی شود.
پیشنهاد ما و خود گوگل این است که محصولات و خدمات خود را در سایت بخوبی تفکیک و تعریف نمایید و تاجایی که ممکن است، برای هر نوع از محصولات خود صفحهای مجزا داشته باشید و کاربران را دقیقا به همان صفحه هدایت کنید.
هدفگیری درست تبلیغ در سایت شما موجب میشود تا امتیاز کیفی بالاتری از گوگل دریافت کنید. در نتیجه افزایش امتیاز کیفی، هزینههای تبلیغات گوگلی شما هم کاهش چشمگیری پیدا کند.
سایت خود را از نظر محتوا، تجربه کاربری و سرعت بارگذاری آماده کنید
حتما برای شما هم پیش آمده که بلافاصله پس از ورود به یک سایت، از آن خارج شوید. چرا؟ چون از آن سایت خوشتان نیامده، سایت نتوانسته اعتماد شما را جلب کند و... خب اینکه کاربر بلافاصله از سایت شما خارج شود و برای تهیه محصولات مورد نظرش وارد سایتهای دیگری شود، به گوگل میفهماند که احتمالا سایت قبلی سایت خوب یا مرتبطی با تبلیغ نبوده است و این یعنی امتیاز منفی برای تبلیغ شما.
در واقع گوگل رفتار این کاربر و سایر کاربران را تحلیل میکند تا از کیفیت و هدفمندی صفحه فرود سایت شما مطلع شود. بنابر این، سایت شما باید از نظر تجربه کاربری و استفاده از محتوای مرتبط با تبلیغ، سایت خوبی باشد تا بتواند نظر کاربر را جلب نماید و مدت زمان بیشتری او را در سایت نگهدارد.
البته نکته دیگری هم که در حین آموزش تبلیغ در گوگل حتما بایستی رعایت کنید این است که صفحه فرود سایت شما سرعت قابل قبولی داشته باشد. همچنین تا جایی که ممکن است از پاپ-آپها استفاده نکنید. نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر ورودی زیادی از طریق موبایل دارید، مطمئن شوید که سایت شما بخوبی در موبایل نمایش داده میشود.
- ۹۷/۱۱/۰۶